Omsorgsplikt

OMSORGSPLIKT – HANDLINGSPLAN

Vi värnar om att spelandet på vårt lotteri ska ske under trygga och sunda förhållanden. Vi verkar på den reglerade spelmarknaden och står under spelinspektionens tillsyn. Vi verkar för att spelaren ska skyddas mot överdrivet spelande och få hjälp att minska sitt spelande när det finns anledning till det. Vi vet att spelandet ibland går till överdrift och skapar problem. Vi värnar ett sunt spelande och arbetar för att begränsa riskerna för spelproblem. Vårt lotteri är en spelform med låg risk för spelberoende. Det finns dock inga riskfria spel. Därför är det viktigt för oss att ta ett stort spelansvar och göra vad vi kan för att skydda våra spelare mot ett överdrivet spelande. Vi följer riktlinjerna om en ansvarsfull marknadsföring och tar personlig kontakt med köpare som har ett avvikande köpbeteende. Detta för att säkerställa att det inte ligger någon spelproblematik bakom köpen.

Vi hänvisar till Stödlinjen för spelare och anhöriga som ger råd och stöd till personer som spelar, och deras närstående. Stödlinjen för spelare och anhöriga (https://stodlinjen.se)

Genom det lotteriverktyg vi använder (Clubmate) och dess tekniska plattform, ges vi möjlighet att följa våra kunders spelbeteende och uppträdande.

Via betallösning kontrollerar vi ålder på köparen. För att fullfölja transaktionen behöver användaren autentisera sig via BankID, vilket säkerställer att personen är över 18 år, svensk medborgare samt att det är en privatperson.

Analyser och uppföljning

Även om det inte finns ett krav att skapa ett spelkonto, finns i lotteriets plattform förutsättningar för att upprätthålla en trygg spelmiljö. För att ha en överblick över användarens aktiviteter, skapas ett konto på backend-sidan av plattformen. Vi kommer att följa upp kundbeteende och genomföra regelbundna avstämningar på köp. Det ger förutsättningatt se om ett köpbeteende sticker ut.

Handlingsplan - omsorgsplikt

Om en person köper lotter vid fler än tio köp per dragning kommer vi att ta en personlig kontakt med köparen. Denna kontakt tas för att säkerställa att det inte föreligger någon spelproblematik bakom köpen.

Det vi första hand ska titta efter är :

  • Spelaren uttrycker att hen har behov av att vinna tillbaka förlorade pengar.
  • Uppjagat eller hotfullt beteende mot vår personal.
  • Spelaren uttrycker att hens ekonomiska handlingsutrymme är litet. Det kan bland annat handla om att spelaren uttrycker att hen inte har råd med vardagliga utgifter.
  • Om spelaren uttrycker att hen lånat pengar för att spela eller inte har råd att betala mat och hyra är det en stark indikation på att spelaren spelar över sina tillgångar.
  • Vi ska även vid kontakt med spelarna genom fysiska samtal, telefonsamtal, mejl för att urskilja spelarnas beteende.

    Vi ska dokumentera och föra loggbok över kontakten som sker med spelare där vi misstänker att det kan finnas spelproblematik.

    Handlingsplan vid misstanke om spelmissbruk:

    1. Kontakta spelaren via telefon eller mail för att informera om att vi har uppmärksammat ett avvikande spelmönster. Vid behov uppmana spelaren att ta kontakt med stödlinjen.

    2. Fortsätt att ha uppsikt över spelaren, finns fortsatt misstanke om spelmissbruk så ska ny kontakt tas.

    3. Om detta inte hjälper så spärras spelaren för fortsatt spel under en 6 månaders period.

    4. Upprepas beteenden efter denna period så stängs spelaren av på obestämd tid

    Kop din biljett har
    Md knapp klubbshop
    Md knapp supportershop
    Handla dina supporterprylar i webshopen eller foajén vid matcher i Estrad!
    Md sparbanken 2 rader
    Md vb  b
    Md hbl herr logotyp st ende
    Md dbet blue png 25 26
    Md obos logga 25 26
    Md banner live
    Md  vsu 25 26
    Md logo allsvenskan dam 2023
    Md logo
    Nyheter via RSS
    Levererat av MyClub